Škola verejného zdravia, Chalupkova 24, 903 01, Senec, www.skolaverejnehozdravia.sk                         AUDIO
 
 
   Úvod
   Poradňa
   Ako sa zdravo stravovať
   Prečo surovú stravu
   Návrh stravovania
   Imunitný systém
   Naše srdce na Vianoce
   Kontakt

 oznam

 Návrh stravovania
pozri Poradňa

posledná zmena
15.12.2007

 

 

 

Poradňa

 

Naše srdce na Vianoce

  

   Blížia sa Vianoce a pre väčšinu z nás budú opäť pekné a pokojné. Nie všetci sa však budeme tešiť zdraviu a pohode. Najkrajšie sviatky roka, aj keď sú sviatkami pokoja, prinášajú skryté nebezpečenstvo, ktoré nás môže o vytúžený pokoj pripraviť. Rybia kostička v krku alebo žlčníkový záchvat nám sviatky na niekoľko hodín pokazia ale napokon ich zvládneme. Oveľa smutnejší je prekvapujúco vysoký počet infarktov – v čase medzi Vianocami a Novým rokom sa zvyšuje počet smrteľných prípadov. Je to prekvapujúce, ale je to skutočne tak. Americkí kardiológovia chceli objasniť príčinu týchto udalostí a uskutočnili rozsiahlu štúdiu, v rámci ktorej preskúmali dvestotisíc infarktov so smrteľným následkom. Na ich veľké prekvapenie to s infarktami vôbec nebolo tak ako očakávali. K infarktom totiž neprichádzalo vtedy keď by sme ich najviac očakávali, teda v stresových a záťažových situáciách, ale naopak v čase ticha a pokoja. Ako najčastejšiu príčinu označili sociálny stres spojený so zvýšenou konzumáciou nielen jedla ale aj alkoholu. Napriek tomu že prežívame sviatočné dni pre niektorých môžu byť priťažké. Predpokladá sa že k týmto vážnym udalostiam dochádza u ľudí, ktorí už majú určitým spôsobom „pripravený terén“. Jedná sa o ľudí tučných alebo aspoň s nadváhou, so zvýšeným alebo vysokým krvným tlakom, cholesterolom, cukrom v krvi, prípadne s ďalšími problémami. Smutné je, že tieto problémy väčšinou vôbec nevnímame – oni totiž nebolia a neraz na ne upozorní až prvý infarkt. Najmä ľudia a vysokým krvným tlakom musia byť opatrní a starať sa o svoje srdce a cievy aby im toto zákerné ochorenie neublížilo. Tlak krvi sa v priebehu dňa mení, najvyššie hodnoty má v ranných hodinách. Preto k zvýšenému počtu cievnych príhod dochádza nadránom. Aj keď sú Vianoce sviatkami hojnosti, na našom stole nemusia byť kopce tučných jedál. Naservírujme si radšej hojnosť toho, čo cez rok neraz chýba – čas pre rodinu, ochota, porozumenie, spoločné akcie – namiesto vysedávania pri plnom stole vychádzku alebo trochu športu. Spolu s poriadnou porciou ovocia a zeleniny nám Vianoce prinesú ozajstnú pohodu tela i duše.

  Kým začneme „sviatkovať“ mali by sme si poctivo spočítať svoje riziká a potom sa rozhodnúť ako s nimi zaobchádzať.

   Ako prvé si pripomenieme nadváhu a tučnotu – čím väčší obvod pásu, tým väčší výskyt srdcovocievnych ochorení ale aj cukrovky a poruchy metabolizmu tukov. U mužov predstavuje zvýšené riziko obvod pásu nad 102 cm, u žien nad 88 cm.

   Vysoký tlak je tichý zabiják – ročne zabije viac ľudí ako 2.svetová vojna. 50% ľudí vôbec nevie, že ho má. Kedy sme mali naposledy 120/80 mm Hg? K vysokému tlaku sa s obľubou pridá aj vysoký obsah tuku aj cukru v krvi a smrtiace kvarteto je na svete – tučnota, vysoký cukor, tuk a tlak krvi sa nazývajú smrtiaca štvorka. A ak sa nám tuk ukladá hlavne na bruchu – sme ako jablko – je to ďalší kameň úrazu. K tomu ešte pridáme fajčenie, niekoľko šálok kávy a samozrejme alkohol. „Dobrým zvykom“ je dožičiť si po výdatnom jedle siestu – omámený tučným jedlom a alkoholom túžime len po jednom – dobre si pospať. Oveľa lepšie by sme urobili, keby sme sa vybrali na vychádzku, aby sme tuky z krvi čo najrýchlejšie spálili, skôr než nám stihnú ublížiť. Ak sme sa stali „šťastnými majiteľmi“ týchto rizikových faktorov skúsme pouvažovať ako by sme zmenšili riziko Vianoc. Začnime s jedlom – namiesto vyprá-žaného kapra a majonézového šalátu si pripravme pstruha na cesnaku a zemiaky s petržlenom, pridajme tanier čerstvej zeleniny, namiesto maslovej torty pečené jablká s hrozienkami a škoricou, 2 – 3 orechy, namiesto údenej krkovičky malé kocky nízkotučného syra ozdobené hroznom, namiesto zákuskov sušené datle a slivky. Sladené nápoje vynechajme, sú príliš kalorické, spomaľujú a sťažujú trávenie. Zelený mätový čaj namiesto kávy nás príjemne osvieži. Dostatok tekutín je veľmi dôležitý, každé 2 hodiny vypijeme pohár vody. A keď sa po Vianociach postavíme na váhu, budeme príjemne prekvapení – nič vážne sa nestalo.

   Vianoce bez rizika, v zdraví, v pohode, v pokoji s peknými zážitkami a splnenými želaniami Vám praje

Mária Fulová

hore

Zmeny životného štýlu a stravovania odporúčame len pod dohľadom ošetrujúceho lekára. Tieto stránky sú určené len pre súkromnú potrebu. Každé iné použitie materiálov nachádzajúcich sa na týchto stránkach je bez súhlasu prevádzkovateľa zakázané.