Škola verejného zdravia, Chalupkova 24, 903 01, Senec, www.skolaverejnehozdravia.sk                         AUDIO
 
   
   Úvod
   Recepty
   Úvodom
   Smoothie
   Malinová torta
   Jaternicová kaša
   Slnečnicový koláč
   Semienkový koláč
   Vegetariánsky zajac
   Šaláty
   Šalát zo zemiakov...
   Šalát z jačmenných...
   Šípkový nápoj
   Grahamová žemlovka
   Dašie recepty


 

 

 

 

 

 

 

Recepty
Šaláty

   Príprava surového jedla, najmä zeleninových šalátov zaberie trochu času – zeleninu treba očistiť, nakrájať alebo nastrúhať, ochutiť. Toto nás neraz odradí a keď sa hladní vrátime do svojich domovov ostaneme pri „klasike“ – šunka, párky, syry, mikrovlnka. Ak si suroviny na šalát pripravíme v predstihu, ak sa dá ráno, alebo v predchádzajúci večer – budeme mať šalát hotový za 10 minút a po príjemnom nasýtení zeleninou budeme mať dosť času a trpezlivosti na prípravu ostatného jedla.

   Môžeme si očistiť koreňovú zeleninu, cibuľu, pór, umyť rajčiny, papriku, uhorku, cukinu a uložiť v mikroténovom vrecku v dolnom oddiely chladničky. Zeleninu nakrájame alebo nastrúhame až tesne pred konzumáciou a ochutíme niektorým nálevom, Základný nálev si tiež pripravíme do zásoby – do zaváracieho pohára nalejeme 2 dcl vlažnej vody, lyžicu medu alebo prírodného cukru, trochu morskej soli alebo Solčanky. Keď sa rozpustia pridáme kvalitný ocot, dolejeme pohár studenou vodou a dáme do chladničky.

   Ak chceme použiť citrónovú šťavu, dávkujeme ju až do hotového šalátu, podobne ako olivový olej – 1 čajovú lyžičku na porciu šalátu (250 – 300g). Takýmto spôsobom si urýchlime prípravu zeleninových šalátov, aby ich mala rodina k dispozícii ako prvé jedlo. K základnému nálevu si môžeme pridať ďalšie obľúbené suroviny – horčicu, rôzne koreniny, zázvor, chili, vňate, cesnak, občas niektorý mliečny výrobok. (Ručné strúhanie zeleniny je zdĺhavé a únavné, treba si dožičiť elektrický strúhač).

 

Ľadový šalát

   Môžeme si ho pripraviť tradične – umytý šalát nastrúhame alebo nakrájame a pridáme sladkokyslý nálev. Veľmi chutný je ak pridáme nakrájaný pór a ozdobíme nakrájanou rajčinou. Pridáme trochu olivového oleja. Môžeme použiť aj mladú cibuľku.

 

Zeleninový šalát – životabudič

   250 - 300g nastrúhaného zeleru
   5 – 7 vlašských orechov (nasekaných)
   sladkokyslý nálev

   Orechy nasekáme, pretože nastrúhané nasajú nálev a šalát skašovatie. Olivový olej nepridávame, orechy majú tukov dosť, ale môžeme trocha viac osladiť, najlepšie medom.

   Všetky suroviny zmiešame a môžeme podávať.

   Tento šalát je veľmi vhodný pre kardiakov, ľudí s chronickou únavou, vyčerpaných, pod veľkým stresom, s nadváhou, pre deti, ktoré často chorľavejú alebo majú problémy s trávením. V šaláte sú orechy – trávia sa dosť dlho. Po tomto sýtom šaláte by sme aspoň 2 hodiny nemali jesť iné jedlo.

 

 

Škola verejného zdravia
Chalupkova 24
903 01  Senec

Zmeny životného štýlu a stravovania odporúčame len pod dohľadom ošetrujúceho lekára. Tieto stránky sú určené len pre súkromnú potrebu. Každé iné použitie materiálov nachádzajúcich sa na týchto stránkach je bez súhlasu prevádzkovateľa zakázané.